Welkom bij Euromaatjes!
Ik vind het geweldig dat je de site van Euromaatjes bezoekt en ik hoop natuurlijk dat de informatie jou op de een of andere manier heeft weten te boeien. Ik zie iedere reactie als een waardevolle bijdrage aan de ontwikkeling van Euromaatjes.

Voor wie?
Euromaatjes is er voor alle (a's) ouders en andere geïnteresseerden. Dé plek waar nagedacht wordt welke mogelijkheden er zijn om kinderen voordeliger te laten opgroeien. KindGeld is daarnaast uitgegroeid tot een informatiepunt waar gezin&geld centraal staan in een maatschappij waar steeds meer valt te kiezen. Deze keuzes hebben te maken met de besteding van het gezinsinkomen. Euromaatjes wil bijdragen aan de bewustwording en het geloof dat iedere ouder zijn eigen keuzes kan maken dat past bij het eigen inkomen.


Wat en waarom?
Slim omgaan met je geld geeft meer vrijheid. Misschien wel minder werken of een verre reis. De studie voor de kinderen, een verbouwing of wellicht omdat je vind dat het allemaal wel minder kan en een steentje wil bijdragen aan een duurzamere samenleving. Voor iedereen dus verschillend!

Daarnaast heeft Euromaatjes het doel om meer ouders te informeren hoe je kinderen beter ( én leuker!) geldwijs kunt maken zodat zij zich sterker voelen staan in de overweldigende wereld van media en reclame. Dat kinderen in deze tijd zelf verstandige financiële beslissingen leren nemen.

Het is vaak niet de vraag of je een kind moet helpen bij het leren omgaan met geld, het is meer de vraag hoe je dat op een praktische en voor kinderen leuke leerzame manier kunt doen. Euromaatjes heeft als doel ouders te inspireren om de kinderen te ondersteunen bij het met geld om leren gaan.

Door wie?

Deze website is gemaakt door en voor ouders die putten uit de ervaringen van alledag. De realisatie en het verzamelen van alle informatie is in handen van de oprichtster, Natalie Peschier en heeft vele ervaringsjaren met haar eigen kinderen doorgemaakt. Zij ziet het als een uitdaging om in de belevingswereld van haar kinderen te duiken zodat financïele lessen niet ervaren worden als belerend of als gepreek. Dat je daar behoorlijk creatief in kunt worden zal te lezen zijn tussen de vele informatie dat op deze website staat. De contactgroep van KindGeld waarbij ouders via de mail met elkaar in contact komen bestaat bijna 10 jaar. In deze jaren is natuurlijk heel veel besproken en met elkaar gedeeld, ook deze bijdragen zijn van invloed op de inhoud van deze website.


Een stukje geschiedenis....
Alweer 10 jaar geleden begon ik met een eenvoudige website over kinderen en geld vanuit de meer is niet altijd beter filosofie. Dat wij kozen voor een gezin met één inkomen betekende voor mij niet het begin van de tering naar de nering zetten. Dat werd meteen de belangrijkste inspiratiebron. Hoe leef je leuk  zonder al te grote ongemakken met één inkomen en groeien je kinderen gezond op. De geboorte van een consuminderaar.......

Andere keuzes
Vanaf dat moment geen dure Amerikaanse verjaardagstaart meer (destijds 60 gulden) en zonder goedgevulde rugzak met eten en drinken gingen we niet meer op stap. Het was zeker een uitdaging om met de steeds groter groeiende druk op ouders om te kiezen uit al het aanbod. Je wilt tenslotte het allerbeste voor je kind. Is het allerbeste dan ook meteen het duurste en kun je eigenlijk ook best zonder? Hoe ga je bijvoorbeeld om met de dure wensen van je kinderen. Je wilt tenslotte niet altijd nee verkopen. Doe ik mijn kind tekort als ik niet kies voor "verantwoorde" 160 gulden kostende schoenen, tubbietoetjes en sprookjesmaaltijden? Ik vind van niet. Ik kan er nu wel om lachen, ik heb al die gulden, tegenwoordig euro, slurperij gekocht hoor! Destijds zat ik vooral met hoge kosten en gelukkiger werd ik en mijn kinderen er echt niet meer van.

Kringloop aan huis
Ik kreeg vanaf dat moment ook van alle kanten gebruikte spullen, vaak nog nieuw, aangeboden. Dat was een voordeel en als ik het niet kon gebruiken wist ik nog wel iemand anders die ik er een plezier mee kon doen. 
Het heeft wel als nadeel dat het rommel geeft, al die spullen. Ik heb een tijd lang netjes aan de regel gehouden dat als er iets in komt er ook iets uit moet gaan! Destijds was het een prima manier om zeer voordelig aan spullen te komen.

Goedkoop is duurkoop?
Het kwam bij ons ook steeds meer voor dat we soms juist bewust iets meer wilde betalen omdat het op termijn juist geld opleverde. Zoals kwaliteitsverf voor het huis. Van goedkope verf die er na een jaar afbladderde werden we echt niet vrolijk. Van een tweedehandswasmachine die het voor 100 gulden nog twee jaar prima deed weer wel! Toen internet nog in de kinderschoenen stond kocht ik regelmatig de speurder, zo'n dikke gele krant vol met aanlokkelijke koopjes. Toen de wasmachine kapot was ging manlief op mijn verzoek er een afhalen ( met behulp van stratenboek).  De verkoper vertelde dat zijn vrouw zo'n moderne had gekocht, twee in één en deze, ja die was over. Twee jaar later ploos ik wederom de krant helemaal weer uit op zoek naar een wasmachine want ons tweedehandsje had de geest gegeven. Weer ging manlief op mijn verzoek er eentje afhalen. Toen hij het adres naderde leek manlief een dejavu te ervaren. Niets was minder waar, hij stond na 2,5 jaar gewoon weer bij hetzelfde huis, zelfde man en dezelfde vrouw die een twee in één apparaat had gekocht, ja en deze die was over.....Ik vond het bizar dat uit zo'n dikke gele krant, ik uitgerekend weer bij dezelfde man uitgekomen was. Blijkbaar goed in het maken van een aantrekkelijk advertentietekst!

Broekriem
Het leek in die tijd allemaal niet op te kunnen gaan. Toen er na een aantal jaren bij veel gezinnen de broekriem strakker moest worden aangetrokken door de tegenvallende economie werd het heel gewoon om koopjes te jagen, kleding te pimpen, oude meubels te restylen. Oude junk is sjiek om in je huis te zetten,  
iets moet er niet al te nieuw uit zien. Vooral spijkerbroeken worden ernstig gemarteld en zijn na een klein seizoen tot op de draad versleten. Wist je dat het tegenwoordig not done meer is om met grote merken en emblemen te lopen, dit als reactie op de vele namaak? Less is dus zeker weer meer. Ik heb onlangs nog gelezen dat een bepaald kleding merk slechts zichbaar is door een aantal kruisjes aan de buitenkant van een kwaliteitsbroek, de echte kenner weet op die manier dat het om die en die broek gaat. Als je daar waarde aan hecht natuurlijk...

Het consuminderen is tegenwoordig een gewoon begrip geworden. Je bent geen "vrek" meer als je beter met je geld wil omgaan of op een andere manier wil besteden. De krappe tijd heeft dit bewustzijn zeker versterkt is mijn mening.

En als je het even niet hebt?

De lenen advertenties hebben zich ook hieraan aangepast. Tegenwoordig gaat het vooral om veilig en verantwoord lenen. Moest je vroeger een krediet aanvragen bij je bank, stuurt mijn bank iedere zes maanden een kant en klaar contract en hoef ik alleen nog maar even te tekenen....... Dat is toch wel meedenken met de klant......, hoezo opdringerig? Gelukkig wordt het steeds lastiger om "zomaar" een lening te krijgen.

Verlangen naar de gulden
De euro deed ook zijn intrede. Het leven lijkt wel dubbel zo duur. De vraag is of dat echt zo is of gaat het om een gevoelsbeleving. Mijn geld rolt sneller maar krijg er niet meer voor. Hoe het nu echt zit? Ik mag volgens mijn kinderen niet meer denken in guldens, gewoon omdat die er niet meer zijn. En toch......denk ik af en toe bij het neertellen van 29,00 voor een leuk shirtje, zou ik vroeger 66 gulden hebben betaald voor een dun tricootje? Nou echt niet!!!

"Groen" geld.
Mensen zijn zich ook steeds bewuster geworden van de leefomgeving en het millieu. Er wordt meer nagedacht over hoe het geld anders kan worden uitgegeven. Eerlijke koffie en biologische groenten zijn gewoon te verkrijgen in de voordeelsupermarkt, daar moest je tien jaar geleden voor naar de reformwinkel, meestal nog drie dorpen verderop.... Zelf broodbakken werd zelfs een hobby voor velen. Zelf heb ik twee jaar lang iedere dag het brood zelfgebakken, totdat dochter het niet mee wilde naar school en ik weer brood ging kopen. Na 4 mislukte broden wegens een mankement van het apparaat heb ik deze hobby gelaten voor wat het was. Kant en klaar brood is toch ook wel handig én goedkoper. Niet altijd even lekkerder, dat is de keerzijde. Hoewel de geur van versgebakken brood helaas nog niet door brise is geintroduceerd!

Kinderopvang
Tien jaar gelden was kinderopvang vrijwel onbetaalbaar, dat was voor vele ouders een reden om te kiezen voor een andere oplossing of rond te komen van één inkomen. Gelukkig is kinderopvang nu goed betaalbaar. Nu ik weer even terugblik is er wel heel erg veel veranderd! Niet alles is even positief. Steeds meer mensen waaronder jonge kinderen kampen met overgewicht door de toegenomen welvaart. Steeds vaker kiest men voor snelle voeding in een (te) drukke maatschappij. Kids bewegen veel te weinig, hangen voor de tv en spelen veel computergames, zitten meer uren te internetten. We stevenen af op de negatieve effecten van de toegenomen welvaart. Kinderen leren zich niet altijd meer op een creatieve manier te ontwikkelen. Niet alleen het eten is kant en klaar, ook het speelgoed is vaak al af en laat niets meer tot de verbeelding over. Het kan zinvol zijn om eens te kijken of het eigen leven niet een stuk simpeler in te richten is! Is een balans vinden niet vooral kijken naar wat belangrijk is en daar op te concentreren. Dat scheelt tijd en geld!

Rijkdom
Op dit moment zie je dat er steeds meer belangstelling komt voor een andere kijk op rijkdom. Alle spullen, alles wat er buiten jezelf te vinden is. Het is niet de oplossing voor de armoede die men van binnen voelt. Dat is niet op te lossen met een nieuwe auto of een ander huis. Veel meer mensen zijn op zoek naar persoonlijke en spirituele groei en trend wordt nu steeds meer bekend bij "het grote publiek". Ik merk het aan de toename van  tijdschriften gericht op het spirituele of de psychologie. De astroprogramma's op tv, de vele coaches die je wel willen helpen om een goede balans te vinden. De wereld veranderd, is er dan nu toch echt de nieuwe tijd aangebroken? Ik denk van wel. Waar gaat het naar toe, wat wordt de nieuwe richting?

Anno 2008 is het denk ik vooral zaak om te leren omgaan met commercie, met geld, voor ouders én kinderen. Waar wil je kinderen aan blootstellen als het gaat om manipulerende opdringerige reclame die jonge kinderen zelf nog helemaal niet kunnen plaatsen. Het is voor ouders er beslist niet makkelijker op geworden. Door zelf een kritische consument te leren zijn kun je veel betere keuzes maken. Daarbij ben je meteen een goed voorbeeld in actie.

Slimmer met geld en reclame
Het heeft mijn absolute passie en interesse mijn kinderen mediasmart en reclamewijs te maken. Ouders van alle inkomens uit te nodigen te ontdekken welke manieren bij het eigen gezin passen om de kosten in de hand te houden. Ik ben dan vooral een ouder van de praktijk die ook plezier wil beleven aan dit deel van de opvoeding. Juist omdat niet iedere ouder dagelijks stilstaat hoe je een kind slim met zijn geld leert omgaan en de weg te vinden tussen alles wat er op je af komt  in deze wereld, ben ik 10 jaar geleden begonnen mijn eigen ervaringen te delen met andere ouders en te leren van de ervaringen van anderen. Mijn kinderen zijn nu in de leeftijd van 10, 15 en 18 jaar dus inmiddels zijn we van bijna alle markten thuis. Hoewel ik nog dagelijks op nieuwe dingen kom die bijdragen aan een goede start voor mijn kinderen. En dat gaat bij mij thuis echt niet altijd van een lije dakje! Ook hier grote dure luxe wensen, zakgeldperikelen, kledingdiscussies en af en toe torenhoge telefoon en mobiele nota's, gestolen fietsen en kwijtgeraakte spullen.....

Dus geen gebrek aan inspiratie!

Natalie Peschier - Bleijenbergh
Copyright © 2013 by "Euromaatjes"   •   All Rights reserved   •   E-Mail:info@euromaatjes.nl